måndag 9 maj 2011

The opera house & The royal botanic garden

Idag tog vi oss till Operahuset igen och jag kom ihåg min kamera! Såg den kända bron också, även om jag inte har en aning om vad den är känd för. Och jag glömmer aldrig att jag zoomat in på bilden före.

Sen gick vi till trädgården, där vi hittade en massa fåglar. Vi såg även fladdermöss! Jag trodde inte att de sov så pass öppet, men tydligen gör de det. Jag tror inte det syns så bra för er, för det var lite svårt att fota, men det är fladdermöss på en bild.

En avdelning handlade om "ferns" (vet inte vad det heter på svenska?) och Dennis fick äntligen se sin Silver Fern. Silver fern är växten som The all blacks har som symbol, och den är även lite (läs mycket) av en symbol för NZ. Under större delen av våra promenader där det kunde finnas silver fern letade Dennis efter den, utan att hitta någon. Här fanns den dock! Även om det är fel land. Nere till höger var en buske (tror jag?) som hade något orange växande på sig, som på håll såg ut som majs.

Trädet på de övre bilderna hade rötter växande från luften, ner mot marken. Jag tyckte i alla fall det var coolt men Dennis verkade inte bry sig, så det kanske inte är något speciellt?
På de undre bilderna var några blad som något verkar ha ätit av. De åt dock så det blev mönster. Jag har ingen aning om varför. Mormor, du kanske vet?

Så fanns det ju en massa fina blommor också såklart. De lila såg helt luddiga ut, men det var svårt att ta en bra bild på det.

Köttätande blommor. Den ena i alla fall. Bären nere till höger använde indianerna som botemedel mot ormbett och galenskap. Jag vet inte om det funkar, men om det gör det så kanske jag ska plocka några till dig Sebbe? ^^^^^^

För er som inte orkar läsa texten: då och då tömmer de vattnet i dammen där vi var, och det finns inga ålar kvar. Efter några veckor är ålarna tillbaka. De tar sig över gräset från havet och bosätter sig i dammen. Jag tyckte det var coolt gjort i alla fall!

Dagens äckligaste. Spindel. Vi såg en hel del av just den spindelsorten under dagen, men som tur var har jag inte sett några i stan än. Jag hoppas intensivt på att slippa under resten av tiden också.

Ett av träden fällde frukt, och de hade spärrat av en bit där man inte skulle gå för att inte bli träffad i huvudet av dem. De var ganska stora!

Vi åkte runt i ett litet sött tåg delar av vägen, och fick höra lite intressanta saker. Fladdermössen hade till exempel ett vingspann på upp till 1,2 meter, vilket ju är en del!

När vi kände oss nöjda tog vi oss tillbaka till busstationen, där vi väntade i 40 minuter på gratisbussen. Det går en buss i stan som är gratis, 555, och vi ville ju ta den. Det visade sig dock att den slutat gå två timmar tidigare, så vi fick ta tåget hem istället.

Imorgon ska vi till Manly Beach, om vädret tillåter! Det ska tydligen vara en väldigt fin strand, så det ska bli trevligt. En vän som nu är i Melbourne skrev dock nyss att det var iskallt där, och att han sovit med tjocktröja på sig. Det låter inte lovande, då vi ska dit om en och en halv vecka! Jag hoppas på en värmebölja tills dess :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar