tisdag 24 maj 2011

Cairns

Hjälp vad varmt det är här! Värmen verkligen slog mot mig när jag klev ut ur flyget natten till idag. Flyget som för övrigt blev försenat, vilket gjorde att vi inte landande förrän efter tre på natten. Vi tog en buss till vandrarhemmet. Väl där, så såg vi att vårat vandrarhem var en dörr upp i någon byggnad. Och att dörren vad låst. Tydligen stängde receptionen vid midnatt, och vi hade ingen möjlighet att ta oss in. Över gatan fanns ett annat vandrarhem som verkade öppet, så vi gick dit och frågade om de hade något nummer vi kunde ringa, men det fanns inte. Klockan närmade sig fyra på natten vid det lagen, och jag ville bara lägga mig och sova. Det stället var betydligt dyrare än det vi tänkte bo på; kostade 30 dollar per natt istället för 16. För att inte tala om att vi redan var bokade på det stället som var stängt och därigenom skyldiga dem de 16 dollarna också.

Efter ett par timmars sömn gick vi över Coronas Backpackers där vi var bokade och sa som det var. Hon i receptionen var jättetrevlig och snäll, och sa att vi såklart inte behövde betala för natten vi inte sov där. Hon gav oss också ett dubbelrum för samma pris som fyrbäddsrummet vi egentligen bokat. Så nu har vi ett dubbelrum för 16 dollar/natten, vilket är helt sjukt billigt. För övrigt gillar jag det här vandrarhemmet väldigt mycket, även om vi fick en dålig början.

Idag har vi njutit av värmen, kollat runt och bokat en dagstur för imorgon. Vi ska till det stora barriärrevet (tror jag? The great barrier reef?) och snorkla och dyka. Det blir första gången jag dyker på riktigt, och det ska bli spännande! Får bara hoppas jag klarar av att inte andas genom näsan; det gick mindre bra när jag snorklade med delfinerna. Ner till ungefär tio meter, tror jag det var vi skulle. Som sagt, det ska bli spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar